måndag 8 augusti 2011

Väskprojekt nr 2 med uppladdning

Har påbörjat mitt andra väskprojekt som min äldsta dotter ska få.
Det tar sin tid även om jag nu stickar på maskin.
Inte går det fortare när man måste åka på sitt arbete på dagarna.
Gnäll?
Kanske det.
Men jag kan lacka ur ordentligt när jag måste åka och jobba på min lediga dag.
Nej, jag kan inte säga nej när jag blir ut beordrad.
Det står så korkat i anställningsavtalet.
Men det var ju väskan det handlade om nu.
Får se om jag hinner med några varv till under dagen idag.


För att orka med mina galna projekt så behövs viss uppladdning.
Och vad passar bäst då tro?
Fann recept på chokladcreme i min gamla kokbok som jag köpte ny 1983.
Troligen är den skriven och utgiven första gången i slutet av 70-talet.
Det gick snabbt och enkelt att göra.
Hur det smakade?
Jaaa, vad ska jag säga?
Jag lutar mig bakåt i stolen och blundar och känner smaken av den lena cremen mot mina smaklökar.
Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmera, mera, mera vill jag ha.
Lätt, luftig, underbar chokladsmak.


4 portioner:
150 gr mörk blockchoklad
1 ägg
2 äggulor
2äggvitor
3 dl vispgrädde

Smält chokladen, rör ner ägget och äggulorna ett i taget.
Vispa äggvitorna till hårt skum.
Vispa grädden och blanda ner i chokladen.
Vänd ner äggviteskummet försiktigt.
Lägg upp i glas eller kopp och låt stå i kylen 1-2 timmar.
Lite grädde, några bär eller frukter och ev. ett rån eller kex av något slag fulländar det hela.

3 kommentarer:

  1. Tjusigt.... nu var det ett tag sedan. Är tillbaka med ny krafter och tag och ny adress....
    http://ninasdag.se/
    Hoppas allt är bra
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Hej svejs !!
    Hur står det till på andra sidan ?
    Jag plockade med mig jordens förkylning från Island så jag ligger hemma halvdäckad hemma i soffan.
    Inte blir det mycket stickat heller.
    Ha det så bra så längen
    /Nina

    SvaraRadera
  3. Såg gott ut det där, måste jag prova då chokladsuget slår till nästa gång :)

    //kattis

    SvaraRadera