söndag 9 augusti 2009

Alla så kallad orginal

Jag har sprungit förbi en herre till och från under loppet av flera dagar. En underbara liten herre. Han stapplar fram med rullatorn så grön och fin i kostymbyxor och vit skjorta. Och den är verkligen vit skjortan. Han har axellångt spikrakt grått hår, lika långt rakt kritvitt skägg, en liten liten mun kan skönjas bakom lurvet.
Han sitter ofta på rullatorn och tittar på en när man kommer flygandes i dagens hets och jäkt. Om man har tid att lyssna kan ett mumel höras från lurvet, och bakom buskiga lika vita ögonbryn plirar ett par små pepparkakeögon spjuveraktigt.
Jag har frågat en del andra vad han mumlar om men ingen vet. Får till svar att han är ett "orginal".

Kunde inte låta bli att slå av på takten idag och försöka lyssna. Vad hör jag då?
Jo, så här lät det: Ojojoj vad hon springer, att hon inte blir trött, toka där, löpa värre än en som har elden i baken.
Blev ett vidare mumel jag inte lyckades höra, men den rackarn satt och småskratta när han prata med sig själv.
Undrar vem som är mest tokig? Han som har insikt att det jag håller på med är galet eller jag som springer skinnet av mig för att arbetsgivaren ska spara pengar.

Senare under dagen kom jag på mig själv att fundera på alla "orginal" som fanns i staden när jag var tonåring. Det var en hel del. Bland annat en dam som gick runt med en tegelsten i handväskan, en herre som var miljonär men var A-lagare, en annan herre som slängde sig i stolpar eller hoppade fram på det ena roligare sättet än det andra. Allt för han inte skulle kliva på småfolk. Men ingen av dom gjorde någon något illa.
Vart är alla "orginal" idag? Skulle hellre se dom än en massa annat löst folk som rör sig ute idag som ser "normala" ut men är värre än en normal människa kan föreställa sig.



En underbar plats att kunna slappna av på och begrunna livets allvar. Synd bara att det är en bit dit. En sötvattensjö som ligger en liten bit ovanför Trondheim. Allt dricksvatten till staden tas från denna sjö. Har förmånen att ha en trevlig bekant som bor i Trondheim som jag var och hälsade på. Han visade mig denna skatt.

3 kommentarer:

  1. Ja du vilka "orginal" vi hade då men som du säger inga man var rädd för faktiskt.Härlig bild från undrbara Trondheim.

    SvaraRadera
  2. Hihi... dom "orginalen" kom jag i håg.
    RöLotta var jag jätte rädd för när jag var liten, gick alltid över på andra sidan gatan när jag mött henne.
    Han med smådjävlar och knytt tror jag lever fortfarande om jag inte är helt ute och cyklar.

    SvaraRadera
  3. Tyvärr är nog originalen snart historia. Ett original - som nu är död - i min by visste precis allt om världspolitik och -ekonomi. Jag gillade honom och pratade ofta med honom, men kom vi in på ovanstående ämne var jag argumentlös och kände mig totalt okunnig inom fem minuter. En skarp kille väl värd att lyssna till, lorten och misären till trots. Läs gärna Dan Korns bok "De som aldrig sett havet" om den finns att få tag på fortfarande. Handlar om originalen som valt att leva fjärran från välfärdssamhället och stressen.

    SvaraRadera