måndag 27 juli 2009

Drömmar

Tänk vad dagdrömmar kan vara roliga och mysiga. Medan nattdrömmar kan vara otroligt röriga och skrämmande. Men vid närmare eftertanke kan det vara precis tvärsom också. Helt klart är i alla fall att jag gillar att dagdrömma. Gör det jämnt när jag stickar, syr eller vilket handarbete det än är. Men dessvärre så går det inte att leva på dagdrömmar, fast jag tror att i alla fall jag mår mycket bättre när jag tillåter mig att fly ett tag från verkligheten. För den finns ju där ändå när man sansar sig. Och med det menar jag inte att verkligheten är hemsk. Nej, jag gillar mitt liv. Fyra underbara barn, barnbarn, utmärkt "gubbe", bra boende, jobb, mat varje dag, vänner, bil och en himla massa mer. Inte alla som får ha det så bra. Så jag säger som Arja sjunger: Jag vill tacka livet...Och jag njuter av livet för fullt. Men ibland vill jag fly litegrann ändå.



Fick en förfrågan av någon om jag ville sälja något av mitt färgade garn. Jo visst kan jag tänka mig det. Fotade och mailade människan. Vi var överens om priset och fraktsätt. Men vart blev människan av sen? Bara tystnad. Kallas det seriöst? Hur ska jag kunna veta om andra är seriösa som frågar om jag kan tänka mig sälja något av mina alster? Tråkigt känns det. Att jag ödslade tid i onödan. Att jag fick behålla garnet gör mig inte ledsen men tiden min, den är för dyrbar för att slängas bort på trams. Usch, nu känner jag mig arg också. Dumt, för det är också slöseri med tid.

2 kommentarer:

  1. Jag säger som i Py Bäckmans gamla dänga: "Jag lever, jag lever...mitt hjärta var nära att stanna...men döden får komma och gå.." och tar vara på det livet genom att tillåta sig dagdrömma hur mycket som helst, utan dåligt samvete.
    Trist med såna där kunder du råkat ut för. Dottern och jag får brottas med såna emellanåt också. Köpa skall dom, men betala sen? Icke!
    Men jag köper väldans gärna ditt garn istället om det går bra. Önskar mig det grönmelerade till höger i bild. Och jag lovar att både betala och stanna kvar.

    SvaraRadera
  2. Halloj där! Var är du nånstans? Jag har mailat dig, hoppas du fått det!

    SvaraRadera